Monday, 27 February 2017

Înțelesul lui Arya Sangha în buddhismul Jodo Shinshu

citiți mai întâi articolul:

Întrebare:
Când spunem Cele Trei Refugii și ne refugien în Sangha, la cine anume ne referim, la oamenii obișnuiți și neiluminați sau la Arya Sangha, așa cum este ea înțeleasă în celelalte școli buddhiste?

Răspuns:
În buddhismul Mahayana termenul Arya[1] Sangha reprezintă sangha la nivelul ideal, adică toți discipolii lui Buddha, laici sau ordinați, care au atins cel puțin primul stadiu din cele zece stadii/nivele de bodhisattva (cele zece bhumi). Asta se face pentru a o delimita de sangha în termeni generali, adică toți călugării și călugărițele buddhiste.

Însă, dacă ne uităm la primul din cele zece bhumi, observăm că acesta e nimeni altul decât Stadiul Bucuriei (Marea Bucurie/ Skt. pramuditā), numit și stadiul de nonretrogresiune, despre care Bodhisattva Nagarjuna spunea în Discurs despre Cele Zece Stadii (Dasabhumikavibhasa)  că poate fi atins atât prin calea practicii dificile, cât și prin calea practicii ușoare, adică a credinței în Buddha Amida. Singura diferență este că pe calea practicii dificile acesta este atins prin puterea personală (jiriki) iar pe calea practicii ușoare prin Puterea lui Buddha Amida (Puterea Celuilalt/Tariki). Aceasta a fost întotdeauna învățătura Jodo Shinshu iar Shinran Shonin a accentuat în mod special importanța intrării în stadiul de nonretrogresiune (numit și stadiul celor asigurați de Nirvana, stadiul celor definitiv asigurați etc) prin credința în Buddha Amida.

Cei care intră în acest stadiu de nonretrogresiune prin puterea personală și-au câștigat locul acolo prin propriile merite iar cei care inră prin Puterea lui Buddha Amida se împărtășesc din meritele lui infinite pe care acesta le transferă în momentul în care se încred pentru prima oară în El. Ambele categorii merită respectul nostru, deoarece ambele nu vor mai retrograda niciodată de pe drumul către Eliberarea finală sau Nirvana. Însă, ca adepți Jodo Shinshu și credincioși ai lui Amida, atunci când ne refugiem în Sangha ca parte a Celor Trei Comori, facem asta doar în Arya Sangha a celor care au credință în Legământul Principal al lui Amida, acesta fiind, pentru noi, cel mai înalt principiu și adevăratul motiv al venirii lui Shakyamuni (Buddha istoric) în această lume. Așadar, pentru noi, Arya Sangha este Sangha în aspectul ei de persoane cu o credință stabilă (shinjin).

De asemenea, în cazul nostru, sangha în sensul obișnuit reprezintă toți membrii, laici sau ordinați[2], care nu sunt încă stabiliți în credință dar care s-au refugiat în Cele Trei Comori și sunt hotărâți să asculte profund Amida Dharma pentru a primi credința.
Amida Dharma este învățătura pe care o alegem dintre diferitele porți Dharma pe care Buddha Shakyamuni le-a propovăduit în timpul vieții sale, așa că e normal să ne refugem în cei care urmează această metodă. Alți buddhiști sunt de asemenea, frații și surorile noastre în sangha generală, deoarece toți suntem discipolii aceluiași Buddha Shakyamuni, însă nu ne putem refugia decât în cei care merg pe aceeași Cale cu noi.
Nu ne refugiem în practicanții puterii personale, indiferent cât de evoluați ar fi, ci în cei care se încred total în Puterea lui Buddha Amida, indiferent cât de jos ori cât de obișnuiți[3] ar fi.




[1] ”Arya” este un termen frecvent folosit în Buddhism care se traduce prin ”nobil”, ”neobișnuit”, ”de preț”, ”valoros”, ”prețios”, etc. Nu știu să existe vreun pasaj în scrierile lui Shinran sau Rennyo în care să fi folosit acest termen. Am ales totuși, să-l folosesc și să-l explic aici pentru a se înțelege mai bine sensul refugierii în Sangha în context Jodo Shinshu. În școala noastră rostim, de asemenea, Cele Trei Refugii când primim kikyoshiki (ceremonia de confirmare) de la Go Monshu sama (Patriarhul templului principal al școlii noastre) sau kieshiki (ceremonia de refugiere) de la preotul local și deci este foarte important să avem o bună înțelegere a ceea ce facem. Vă rog, studiați cu atenție articolul Cele Trei Refugii în Jodo Shinshu.
[2] Cu toate acestea, nimeni nu ar trebui să primească ordinția de preot dacă nu este încă stabilit în credință.
[3] Bineînțeles, nu doar oamenii obișnuiți au credință în Buddha Amida, ci și ființe superioare, foarte aproape de Iluminare. Dacă citim cu atenție Marea Sutră observăm că mulți bodhisattva foarte avansați fac parte din Arya Sangha a celor care se încred în Amida iar aceștia vin să se nască în Tărâmul Pur din diverse lumi și universuri. Cu toate acestea, realizările personale nu sunt importante pe Poarta Dharma a Legământului Principal, ci doar credința (shinjin) este tot ceea ce contează.

0 comments:

Post a Comment

Leagă-ţi mintea nestatornică de Legământul Principal şi nu o lăsa să rătăcească în jungla diverselor practici. Chiar nu ai nevoie de nimic altceva în afară de Nembutsul credinţei.

Posted by Comunitatea buddhista Jodo Shinshu din Romania on Sunday, August 23, 2015

THANK YOU FOR THE SUPPORT!

THANK YOU FOR THE SUPPORT!
International Association for Buddhist Culture